Albeco Small Logo Newsletter
Szybki kontakt

Publikacje

Wiedza Publikacja

Układy centralnego smarowania SKF – automatyzacja, która się opłaca.

Układy centralnego smarowania SKF – automatyzacja, która się opłaca.

Układy centralnego smarowania SKF – automatyzacja, która się opłaca.

5 / 5 Oceny : 1

Współczesny przemysł nieustannie zmierza w stronę automatyzacji procesów, a jednym z kluczowych elementów zapewniających niezawodność maszyn i urządzeń jest ich właściwe smarowanie. Tradycyjne, ręczne metody aplikacji smaru bywają nieefektywne i zawodne – dziś coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na układy centralnego smarowania, w tym renomowane rozwiązania marki SKF dostępne w ofercie Albeco.

Układy centralnego smarowania SKF – automatyzacja, która się opłaca.

Firma Albeco kompleksowo wspiera swoich klientów w zakresie układów centralnego smarowania SKF – od doboru odpowiedniego rozwiązania, przez montaż, aż po serwis. Dlaczego warto zainwestować w taki system i jak działają układy smarowania? Sprawdź!

Czym są układy centralnego smarowania?

Układy centralnego smarowania (inaczej: automatyczne układy smarowania) to systemy umożliwiające precyzyjne dostarczanie środka smarnego (smaru lub oleju) do wybranych punktów w odpowiedniej ilości oraz interwale czasowym.

Jakie są rodzaje układów centralnego smarowania SKF?

Firma SKF oferuje szeroki wachlarz układów centralnego smarowania dostosowanych do różnych zastosowań przemysłowych – od małych maszyn po skomplikowane linie produkcyjne i instalacje przemysłowe. Poniżej przedstawiamy główne typy układów.

Układy jednoliniowe.

Układy jednoliniowe to jedne z najprostszych typów automatycznych systemów smarowania idealne do zastosowań w małych i średnich maszynach. Niezależnie od zastosowania, zasada działania układu jednoliniowego pozostaje taka sama: pompa automatycznie dostarcza środek smarny przez jedną linię zasilającą do urządzenia dozującego. Każde urządzenie dozujące obsługuje tylko jeden punkt smarowania i może być dostosowane do dostarczania dokładnej ilości wymaganego smaru lub oleju.
Systemy mogą obsługiwać jedną maszynę, różne strefy na jednej maszynie lub nawet kilka oddzielnych maszyn.

Zalety:

  • Prosta konstrukcja
  • Niska cena wdrożenia
  • Łatwa konserwacja

Układy dwuliniowe

Dwuliniowe systemy smarowania SKF i Lincoln sprawdzają się w dużych instalacjach z rozproszonymi punktami smarowania wymagającymi różnych ilości środka smarnego. Wykorzystują one dwa przewody główne zasilane naprzemiennie środkiem smarnym z wysokociśnieniowej pompy za pośrednictwem zaworu przełączającego pod ciśnieniem 400 barów (5 800 psi). Rozmieszczone wzdłuż przewodów głównych przewody odgałęzione łączą się z dwuliniowymi urządzeniami dozującymi mogącymi podawać do punktów smarowania duże ilości środka smarnego. Do regulowania i monitorowania pracy dużych systemów dwuliniowych wykorzystuje się przełączniki ciśnieniowe końcowe.

Zalety:

  • Niezawodna praca w wymagających środowiskach
  • Możliwość smarowania dużej ilości punktów
  • Odporność na wahania temperatur i ciśnienia

Układy progresywne

W skład progresywnego systemu smarowania wchodzi pompa podłączona do przynajmniej jednego głównego rozdzielacza progresywnego (np. rozdzielacza 619-26473-1-SKF). W razie potrzeby zwiększenia liczby obsługiwanych punktów smarowania do wylotów rozdzielacza głównego podłączyć można rozdzielacze niższego rzędu. W układach tych środek smarny dawkowany jest sekwencyjnie – punkt po punkcie. Mogą one pracować w trybie czasowym lub cyklicznym.

Zalety:

  • Precyzyjne dozowanie
  • Możliwość zasilania wielu punktów z jednej pompy
  • Kompaktowość układu

Układy olejowo-powietrzne

W systemie smarowania olejowo-powietrznego pewna ilość oleju, odmierzona wolumetrycznie przez pompę lub rozdzielacz, jest rozbijana przez ciągły przepływ powietrza w rurze i prowadzona wzdłuż ścianki rury w kierunku przepływu sprężonego powietrza. Odpowiednia ilość oleju jest wprowadzana do strumienia powietrza impulsowo w punkcie mieszania (zaworze mieszającym). W rezultacie na dyszy wylotowej tworzy się niemal ciągły przepływ oleju, który opuszcza dyszę w postaci drobnych kropelek i jest bezstykowo doprowadzany do łożyska tocznego. Oznacza to, że oprawa łożyskowa jest pod niewielkim nadciśnieniem, które nie dopuszcza zanieczyszczeń do łożysk. Powietrze opuszcza łożysko niemal całkowicie pozbawione oleju. W tych systemach nie jest wytwarzana mgła olejowa, dzięki czemu są one przyjazne dla środowiska.

Zastosowanie: obrabiarki CNC, maszyny precyzyjne, przemysł elektroniczny.

Zalety:

  • Minimalne zużycie oleju
  • Efektywne chłodzenie
  • Bardzo czyste smarowanie

Zalety stosowania układów centralnego smarowania firmy SKF.

Zastosowanie układu centralnego smarowania SKF to szereg korzyści, które mają bezpośredni wpływ na efektywność produkcji i koszty utrzymania ruchu:

1. Automatyzacja i oszczędność czasu.
Układy działają automatycznie – nie ma potrzeby ręcznego smarowania, które jest czasochłonne i obarczone ryzykiem np. pominięcia niektórych punktów czy aplikacją nieodpowiedniej ilości smaru.
2. Mniejsze zużycie smaru.
Dzięki precyzyjnemu dozowaniu ilość zużywanego środka smarnego jest optymalizowana – co przekłada się na niższe koszty eksploatacji.
3. Zwiększona żywotność maszyn.
Stałe, regularne i prawidłowe smarowanie wydłuża żywotność łożysk oraz innych elementów ruchomych, co ogranicza ryzyko awarii.
4. Bezpieczeństwo pracy.
Brak konieczności wchodzenia w trudno dostępne miejsca w celu nasmarowania punktów eliminuje ryzyko wypadków podczas pracy konserwacyjnej.
5. Możliwość zdalnego monitoringu.
Nowoczesne układy SKF można zintegrować z systemami nadzoru i diagnostyki, co umożliwia bieżący monitoring stanu smarowania.

Układy centralnego smarowania SKF dostępne w Albeco.

Albeco to autoryzowany dystrybutor produktów SKF z portfolio SKF Lubrication System oraz partner w zakresie projektowania oraz wdrażania układów centralnego smarowania.
W ramach naszej oferty:

  • Dobieramy odpowiedni system smarowania do konkretnej aplikacji i warunków pracy.
  • Dostarczamy kompletne rozwiązania SKF - od pomp, przez przewody, aż po dozowniki i elementy sterujące.
  • Montujemy systemy u Klienta.
  • Zapewniamy serwis, opiekę posprzedażową i doradztwo techniczne.

Współpracując z Albeco zyskujesz pewność, że Twoje maszyny będą działać niezawodnie, efektywnie i bezpiecznie. Układy centralnego smarowania SKF to rozwiązanie dla firm, które stawiają na niezawodność, automatyzację i redukcję kosztów utrzymania ruchu. Niezależnie od tego, czy prowadzisz zakład przemysłowy, posiadasz flotę pojazdów, czy park maszynowy – odpowiednio dobrany system smarowania to inwestycja, która szybko się zwraca.

Zachęcamy do kontaktu z ekspertami Albeco, którzy pomogą dobrać najlepsze rozwiązanie dopasowane do Twoich potrzeb. Postaw na sprawdzoną jakość i doświadczenie – postaw na SKF i Albeco.


Skontaktuj się z nami w celu doboru odpowiedniego systemu do Twojej aplikacji:

Stanisław Szulc
Młodszy Specjalista ds. Technicznych – Systemy Smarowania
e-mail: [email protected]
Tel: +48 61 60 00 163

Czytaj więcej

SKF Progressive automatic lubrication system
07.05.2025

SKF Progressive automatic lubrication system

Progresywny automatyczny system smarowania SKF
Czytaj więcej
  • producent: SKF
  • Grupa produktowa: Chemia techniczna
SKF Single-line automatic Lubrication System
07.05.2025

SKF Single-line automatic Lubrication System

Jednoliniowy automatyczny system smarowania SKF
Czytaj więcej
  • producent: SKF
  • Grupa produktowa: Chemia techniczna
Dual-line Automatic Lubrication System
07.05.2025

Dual-line Automatic Lubrication System

Dwuliniowy automatyczny system smarowania
Czytaj więcej
  • producent: SKF
  • Grupa produktowa: Chemia techniczna
SKF Fittings and accessories
23.05.2025

SKF Fittings and accessories

Złącza i akcesoria dla systemów smarowania firmy SKF
Czytaj więcej
  • Kategoria: Nasza oferta
  • producent: SKF
  • Grupa produktowa: Akcesoria
Ezo logo
Festo logo
Koyo logo
SIT
SKF logo
THK Logo
Schaeffler Logo
PFI Logo
NTN SNR Logo
Loctite Logo
Kukko Logo
Kluber Logo
JNS Logo
Hiwin Logo
Hepcomotion Logo
GMN Logo
Fluro Logo
Fersa Logo
Continental Logo
Bosch Rexroth Logo
Ames Logo
Accuride Logo

Wystąpił błąd