
Układy centralnego smarowania SKF – automatyzacja, która się opłaca.
5 Oceny :
/Układy centralnego smarowania SKF – automatyzacja, która się opłaca.
Firma Albeco kompleksowo wspiera swoich klientów w zakresie układów centralnego smarowania SKF – od doboru odpowiedniego rozwiązania, przez montaż, aż po serwis. Dlaczego warto zainwestować w taki system i jak działają układy smarowania? Sprawdź!
Czym są układy centralnego smarowania?
Układy centralnego smarowania (inaczej: automatyczne układy smarowania) to systemy umożliwiające precyzyjne dostarczanie środka smarnego (smaru lub oleju) do wybranych punktów w odpowiedniej ilości oraz interwale czasowym.
Jakie są rodzaje układów centralnego smarowania SKF?
Firma SKF oferuje szeroki wachlarz układów centralnego smarowania dostosowanych do różnych zastosowań przemysłowych – od małych maszyn po skomplikowane linie produkcyjne i instalacje przemysłowe. Poniżej przedstawiamy główne typy układów.
Układy jednoliniowe.
Układy jednoliniowe to jedne z najprostszych typów automatycznych systemów smarowania idealne do zastosowań w małych i średnich maszynach. Niezależnie od zastosowania, zasada działania układu jednoliniowego pozostaje taka sama: pompa automatycznie dostarcza środek smarny przez jedną linię zasilającą do urządzenia dozującego. Każde urządzenie dozujące obsługuje tylko jeden punkt smarowania i może być dostosowane do dostarczania dokładnej ilości wymaganego smaru lub oleju.
Systemy mogą obsługiwać jedną maszynę, różne strefy na jednej maszynie lub nawet kilka oddzielnych maszyn.
Zalety:
- Prosta konstrukcja
- Niska cena wdrożenia
- Łatwa konserwacja
Układy dwuliniowe
Dwuliniowe systemy smarowania SKF i Lincoln sprawdzają się w dużych instalacjach z rozproszonymi punktami smarowania wymagającymi różnych ilości środka smarnego. Wykorzystują one dwa przewody główne zasilane naprzemiennie środkiem smarnym z wysokociśnieniowej pompy za pośrednictwem zaworu przełączającego pod ciśnieniem 400 barów (5 800 psi). Rozmieszczone wzdłuż przewodów głównych przewody odgałęzione łączą się z dwuliniowymi urządzeniami dozującymi mogącymi podawać do punktów smarowania duże ilości środka smarnego. Do regulowania i monitorowania pracy dużych systemów dwuliniowych wykorzystuje się przełączniki ciśnieniowe końcowe.
Zalety:
- Niezawodna praca w wymagających środowiskach
- Możliwość smarowania dużej ilości punktów
- Odporność na wahania temperatur i ciśnienia
Układy progresywne
W skład progresywnego systemu smarowania wchodzi pompa podłączona do przynajmniej jednego głównego rozdzielacza progresywnego (np. rozdzielacza 619-26473-1-SKF). W razie potrzeby zwiększenia liczby obsługiwanych punktów smarowania do wylotów rozdzielacza głównego podłączyć można rozdzielacze niższego rzędu. W układach tych środek smarny dawkowany jest sekwencyjnie – punkt po punkcie. Mogą one pracować w trybie czasowym lub cyklicznym.
Zalety:
- Precyzyjne dozowanie
- Możliwość zasilania wielu punktów z jednej pompy
- Kompaktowość układu
Układy olejowo-powietrzne
W systemie smarowania olejowo-powietrznego pewna ilość oleju, odmierzona wolumetrycznie przez pompę lub rozdzielacz, jest rozbijana przez ciągły przepływ powietrza w rurze i prowadzona wzdłuż ścianki rury w kierunku przepływu sprężonego powietrza. Odpowiednia ilość oleju jest wprowadzana do strumienia powietrza impulsowo w punkcie mieszania (zaworze mieszającym). W rezultacie na dyszy wylotowej tworzy się niemal ciągły przepływ oleju, który opuszcza dyszę w postaci drobnych kropelek i jest bezstykowo doprowadzany do łożyska tocznego. Oznacza to, że oprawa łożyskowa jest pod niewielkim nadciśnieniem, które nie dopuszcza zanieczyszczeń do łożysk. Powietrze opuszcza łożysko niemal całkowicie pozbawione oleju. W tych systemach nie jest wytwarzana mgła olejowa, dzięki czemu są one przyjazne dla środowiska.
Zastosowanie: obrabiarki CNC, maszyny precyzyjne, przemysł elektroniczny.
Zalety:
- Minimalne zużycie oleju
- Efektywne chłodzenie
- Bardzo czyste smarowanie
Zalety stosowania układów centralnego smarowania firmy SKF.
Zastosowanie układu centralnego smarowania SKF to szereg korzyści, które mają bezpośredni wpływ na efektywność produkcji i koszty utrzymania ruchu:
1. Automatyzacja i oszczędność czasu.
Układy działają automatycznie – nie ma potrzeby ręcznego smarowania, które jest czasochłonne i obarczone ryzykiem np. pominięcia niektórych punktów czy aplikacją nieodpowiedniej ilości smaru.
2. Mniejsze zużycie smaru.
Dzięki precyzyjnemu dozowaniu ilość zużywanego środka smarnego jest optymalizowana – co przekłada się na niższe koszty eksploatacji.
3. Zwiększona żywotność maszyn.
Stałe, regularne i prawidłowe smarowanie wydłuża żywotność łożysk oraz innych elementów ruchomych, co ogranicza ryzyko awarii.
4. Bezpieczeństwo pracy.
Brak konieczności wchodzenia w trudno dostępne miejsca w celu nasmarowania punktów eliminuje ryzyko wypadków podczas pracy konserwacyjnej.
5. Możliwość zdalnego monitoringu.
Nowoczesne układy SKF można zintegrować z systemami nadzoru i diagnostyki, co umożliwia bieżący monitoring stanu smarowania.
Układy centralnego smarowania SKF dostępne w Albeco.
Albeco to autoryzowany dystrybutor produktów SKF z portfolio SKF Lubrication System oraz partner w zakresie projektowania oraz wdrażania układów centralnego smarowania.
W ramach naszej oferty:
- Dobieramy odpowiedni system smarowania do konkretnej aplikacji i warunków pracy.
- Dostarczamy kompletne rozwiązania SKF - od pomp, przez przewody, aż po dozowniki i elementy sterujące.
- Montujemy systemy u Klienta.
- Zapewniamy serwis, opiekę posprzedażową i doradztwo techniczne.
Współpracując z Albeco zyskujesz pewność, że Twoje maszyny będą działać niezawodnie, efektywnie i bezpiecznie. Układy centralnego smarowania SKF to rozwiązanie dla firm, które stawiają na niezawodność, automatyzację i redukcję kosztów utrzymania ruchu. Niezależnie od tego, czy prowadzisz zakład przemysłowy, posiadasz flotę pojazdów, czy park maszynowy – odpowiednio dobrany system smarowania to inwestycja, która szybko się zwraca.
Zachęcamy do kontaktu z ekspertami Albeco, którzy pomogą dobrać najlepsze rozwiązanie dopasowane do Twoich potrzeb. Postaw na sprawdzoną jakość i doświadczenie – postaw na SKF i Albeco.
Skontaktuj się z nami w celu doboru odpowiedniego systemu do Twojej aplikacji:
Stanisław Szulc
Młodszy Specjalista ds. Technicznych – Systemy Smarowania
e-mail: [email protected]
Tel: +48 61 60 00 163